Вилучення та відкликання (1.04.2020)

Процедури вилучення та відкликання вимагаються для операторів ринку харчових продуктів у тих випадках, коли виникають інциденти з харчовими продуктами. При цьому такі процедури можуть стосуватися не тільки безпосередніх виробників харчових продуктів, але й інших учасників харчового ланцюга.

З чим доводиться зустрічатися на практиці?

Як правило, процедури вилучення та відкликання розробляють виробники харчових продуктів (кормів для тварин) у тих випадках, коли впроваджують систему менеджменту безпечності харчових продуктів у відповідності до вимог міжнародного стандарту ISO 22000 або визнаних схем сертифікації (FSSC 22000, IFS, BRCGS, GMP+ і т.п.).

У інших учасників харчового ланцюга такі процедури відсутні, і вони не знають, які дії мають виконуватися при виникненні інцидентів з харчовими продуктами. І дуже часто спостерігається така ситуація, коли в великих компаніях є одне або декілька підприємств з виробництва харчових продуктів та одне або декілька підприємств, які виконують функції реалізації та розподілу (дистрибуції) харчових продуктів. Оскільки підприємства-виробники під впливом, як правило зовнішніх вимог, впроваджують у себе системи менеджменту безпечності харчових продуктів, у них існують процедури вилучення/відкликання. А торговці та дистриб’ютори систем менеджменту безпечності харчових продуктів не мають і у наслідку не мають відповідних процедур вилучення/відкликання.

Де «корінь зла»? Як завжди, причина одна – гроші. Реалізація будь-яких вимог по відношенню до безпеки потребує ресурсів, і багато хто економить, часто-густо на безпеці. Але ж будь-який безпечний харчовий продукт можна перетворити у небезпечний у процесах транспортування, зберігання, розподілу та розповсюдження.

Як говорилося у попередній статті, система простежуваності є основою для забезпечення процедур вилучення/відкликання, оскільки забезпечує ці процедури необхідною інформацією щодо руху харчових продуктів. Якщо система простежуваності повинна підтримувати інформацію «крок вперед та крок назад», то за відсутності такої системи у всіх учасників харчового ланцюга, буде розриватися ланцюг. Тестування вилучення/відкликання дуже часто обривається у наступній за виробником ланці харчового ланцюга. Висновок напрошується сам собою. Системи простежуваності, вилучення та відкликання повинні бути в усіх учасників харчового ланцюга.

Чим відрізняється вилучення від відкликання? Як любить говорити один мій знайомий: «Давайте визначимся з термінами».

Вилучення – процес, за допомогою якого здійснюється видалення з ланцюга постачання небезпечних продуктів, від бізнес-клієнтів, але не від кінцевих споживачів. Як правило здійснюється у тих випадках, коли небезпечні харчові продукти ще не потрапили у роздрібну торгівельну мережу.

Відкликання – процес, за допомогою якого здійснюється видалення з ланцюга постачання небезпечних продуктів, від бізнес-клієнтів або кінцевих споживачів. Здійснюється у тих випадках, коли небезпечні харчові продукти потрапили у роздрібну торгівельну мережу та потрапили або могли потрапити до кінцевого споживача.

Процеси вилучення та відкликання можна застосовувати не лише для небезпечних продуктів, але й для продуктів, які не відповідають специфікаціям, показникам якості і т.і. Рішення про розповсюдження процедур вилучення/відкликання приймають оператори ринку в залежності від вимог стандартів, схем сертифікації, клієнтів та власних вимог, які застосовуються.

Коли виникає необхідність виконання вилучення/відкликання, доводиться одночасно виконувати ряд дій, отже попереднє планування грає важливу роль.

Гарне планування запобігає поганому виконанню, або сприяє такому запобіганню.

Для успішної реалізації вилучення/відкликання оператори ринку повинні забезпечувати необхідні процедури та документацію в межах своєї системи менеджменту безпечності харчових продуктів, які мають містити:

  • Персональний список команди (групи), яка буде брати участь у реалізації вилучення/відкликання

ПРИМІТКА: список повинен підтримуватися у актуальному стані та включати не тільки імена та прізвища, а й номери телефонів цілодобового доступу, адреси електронної пошти

  • Визначення повноважень та відповідальності членів команди (групи)
  • Процедури вилучення/відкликання
  • Процедури оцінки ризиків
  • Процедури повідомлення
  • Шаблони зв’язку
  • Журнал реєстрації інцидентів з харчовими продуктами
  • Процедури тестування вилучення/відкликання
  • Процедури моніторингу та аналізу вилучення/відкликання

Склад команди (групи) може бути різноманітним у залежності від розміру та складності оператора ринку харчових продуктів. До команди (групи) можуть входити представники наступних сфер діяльності:

  • Виробничі підрозділи
  • Складські підрозділи
  • Підрозділи харчової безпеки/якості
  • Інженерна служба
  • Підрозділи планування та обліку
  • Бухгалтерія
  • Підрозділи маркетингу/продажів
  • Юридичні підрозділи
  • Підрозділи розподілу (дистрибуції)
  • Підрозділи зв’язку з громадськістю та державними (регуляторними) органами

Далі буде.

Mikhail Kalinichenko

Facebook